18 شغل جذاب مدیریتی در یک شرکت IT در سطوح عالی
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ تاریخ انتشار

1. مدیر ارشد اجرایی

مدیر ارشد اجرایی (Chief Executive Officer) ارشدترین ‌رتبه‌ اجرایی در یک شرکت است که اختیار تام دارد (البته زیر نظر هئیت مدیره) که به هیئت مدیره گزارش می‌دهد. به‌طور معمول یک مدیر ارشد اجرایی، چند مدیر اجرایی تابع دارد که هر یک مسئولیت‌های خاص خود را دارند. اعضای انجمن شامل مدیر ارشد عامل (COO)، مدیر ارشد فنی (CTO)، مدیر ارشد مالی (CFO)، مدیر ارشد بازرگانی (CCO)، مدیر ارشد بازاریابی (CMO)، مدیر ارشد فروش (CSO)، مدیر ارشد اطلاعاتی (CIO)، مدیر ارشد ارتباطات یا مدیر روابط عمومی (CCO)، مدیر ارشد اداری (CAO)، مدیر ارشد منابع انسانی (CHRO)، مدیر ارشد تدارکات (CPO) و یک مدیر ارشد آموزش (CLO). مسئولیت‌های مدیر ارشد اجرایی توسط هیئت مدیره سازمان یا قدرت‌های دیگر انتخاب می‌شود. وظیفه مدیرعامل جهت دادن به اهداف داخلی و خارجی شرکت با توجه به دیدگاه استراتژی آن شرکت است. 

2. مدیر ارشد بازاریابی

مدیر ارشد بازاریابی (Chief marketing officer) یا مدیر بازاریابی مسئولیت اجرایی فعالیت های بازاریابی یک سازمان را بر عهده می‌گیرد و اغلب گزارش‌های خود را به مدیر ارشد اجرایی یا مدیر عمليات است. یک مدیر بازاریابی عموماً نیز مدیر ارشد تاثیر نیز است. او مسئولیت هم صدا کردن یک شرکت را نیز برعهده دارد. از مسئولیت‌های یک مدیر ارشد بازاریابی باید به وظایف تحلیلی (قیمت‌گذاری و تحقیقات بازار)، وظایف خلاقانه (طراحی و تبلیغات) و هماهنگی تیم‌های مختلف در جهت پیشبرد اهداف تجاری شرکت اشاره کرد. 

3. مدیر ارشد اداری

مدیر ارشد اداری (Chief administrative officer‎) یکی از عنوان‌های شرکتی برای سطوح رده بالای مدیریت شرکتی است که مسئولیت نظارت بر عملیات روزانه کسب و کار و نهایت عملکرد شرکت را بر عهده دارد. این سطح مدیریت که در صنایع گوناگون، هم در بخش ناسودبر و هم در بخش سهامی عام یافت می‌شود، شامل کارشناسانی است که به صورت حرفه‌ای نگه‌دارنده جوانب مختلف کسب و کاری که در آن فعالیت می‌کنند، هستند. مدیر ارشد اداری مسئول مدیریت اداری شرکت‌های خصوصی، سهامی عام یا دولتی و عملاً رئیس سازمان است. در برخی کشورها نظیر انگلستان مدیران ارشد اداری در شرکت‌های سهامی عام باید از جمله افراد مؤسسه خبره دبیران و مدیران، وکلا، حسابداران گواهی‌شده/خبره، یا با سابقه معادل باشند. مدیر ارشد اداری یکی از اعضای عالی‌رتبه سازمان، مدیر عملیات روزانه و معمولاً گزارش‌دهنده مستقیم به مدیر عامل اجرایی است. در برخی از شرکت‌ها، مدیر ارشد اداری رئیس شرکت نیز هست. این سمت شبیه مدیر عملیات است ولی مدیر عامل اجرایی نیست؛ مدیر عامل اجرایی یک عنوان ارشدتر در سازمان‌های انتفاعی است.

4. رئیس اجرایی حسابرسی

رئیس اجرایی حسابرسی (Chief Audit Executive مسئول مدیریت اثربخش فعالیت حسابرسی داخلی در انطباق با منشور حسابرسی داخلی و تعریف حسابرسی داخلی، آیین‌نامه اخلاقی حسابرسان داخلی، و استانداردهای بین‌المللی عمل حرفه‌ای حسابرسی داخلی است. رئیس اجرایی حسابرسی داخلی یا دیگران که به رئیس اجرایی حسابرسی داخلی گزارش می‌کنند باید دارای گواهی‌نامه‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای مناسبی باشند.

5. مدیر ارشد برند

مدیر ارشد برند (Chief brand officer‎) (CBO) یک عنوان تازه در سطح اجرایی شرکت، ابرشرکت، سازمان، یا مؤسسه است که معمولاً به مدیر عامل اجرایی یا هیئت مدیره گزارش می‌دهد و مسئول تصویر، تجربه و وعده‌های یک برند است. مدیر برند بر بازاریابی، تبلیغات، طراحی، روابط عمومی و خدمات مشتری نظارت می‌کند. برخی سازمان‌های معروف که این سطح اجرایی را پیاده‌سازی کرده‌اند شامل بسکین-رابینز، بل کانادا، سیتی‌گروپ، مک‌دونالد، دبلیودبلیوئی و متل هستند.

6. مدیر ارشد بازرگانی

مدیر ارشد بازرگانی (به انگلیسی: Chief commercial officer) تحت نظارت مستقیم مدیر شرکت، کلیه امور مربوط به بازرگانی اعم از فروش، خرید مواد، ثبت سفارش و غیره را در راستای برنامه‌های میان مدت سازمانی و راهبری مؤثر این برنامه‌ها را بعهده دارد. از مسئولیت‌های این فرد باید به دریافت برنامه و دستور کار از مافوق و اجرای آنها، تهیه و تنظیم آیین‌نامه‌های قراردادها و موافقتنامه‌ها با هماهنگی مدیر مافوق، به‌کارگیری یک نظام مناسب جهت جمع‌آوری اطلاعات از بازار، شناخت رقبا و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه، برنامه‌ریزی در جهت سیاست‌ها و اهداف شرکت متناسب با اطلاعات حاصله از بازار، کنترل و تأیید قراردادها و مستندات واحد بازرگانی و انجام هماهنگی‌های لازم با مافوق سازمانی، برقراری ارتباط و تماس‌ها با سایر مدیران و همچنین افراد تحت سرپرستی مطابق با چارت سازمانی در راستا و همسویی با فعالیت‌های شرکت، شناسایی و ارزیابی و انتخاب پیمانکاران فرعی طبق ضوابط و اصول مشخص و مدون شرکت، رعایت اصول و همچنین بازنگری و تنظیم قراردادهای تأمین کنندگان در جهت ارتقاء سطح کیفی کالاهای خریداری شده، نظارت مستمر بر چگونگی اجرای کنترل‌های اعمال شده در مورد پیمانکاران فرعی، برنامه‌ریزی در راستای بازاریابی مؤثر و ارائه یک برنامه منسجم در جهت بهبود فروش، تهیه، کنترل و نظارت بر ثبت سفارش، گشایش اعتبار و پیگیری و انجام امور مربوط به گمرک، پیگیری امور مربوط به بازرگانی و مراجعه به وزارت بازرگانی و سایر سازمان‌های مربوط، انجام مکاتبات، پیگیری با منابع و طرف‌های داخلی و خارجی مرتبط با امور محوله واحد با هماهنگی و اخذ مجوز از مافوق، تهیه و گزارش دوره ای از فعالیت‌های انجمن بازرگانی و ارائه آن‌ها به مافوق سازمانی، بررسی قیمت تمام شده محصولات در دوره‌های مشخص شده به کمک امور مالی، نظارت به تهیه آنالیز قیمت قطعات و تحلیل وضعیت بازار در خصوص محصولات تأمین کنندگان، تهیه گزارش‌های تحلیلی و ارائه آن به واحد تضمین کیفیت و... اشاره کرد. 

7. مدیر ارشد فناوری اطلاعات

مدیر ارشد فناوری اطلاعات (Chief Information Officer) بالاترین مقام تصمیم‌گیرنده حوزه فناوری اطلاعات یک سازمان است. این مدیر به مدیر عامل (مدیر ارشد اجرایی: CEO) گزارش می‌دهد. این مدیر معمولاً عضو هیئت اجرایی ارشد سازمان نیز می‌باشد. مهارت‌های فنی مورد نیاز این مدیر برای همه سازمان‌ها یکسان نیست و هر سازمانی نسبت به مأموریت و شرح وظایف خود، مهارت‌های فنی ویژه‌ای را برای این سمت تعریف می‌کند. در گذشته نیاز به مهارت‌های فنی عمومی همچون علوم انفورماتیک، مهندسی نرم‌افزار و سیستم‌های اطلاعاتی برای این سمت ذکر می‌شد، که امروزه به هیچ وجه همگانی نیست. به‌تازگی توانایی‌های مدیریتی مورد نظر برای CIO را تیزهوشی تجاری و چشم‌اندازهای استراتژیک، مقدم بر مهارت‌های فنی شخص ذکر می‌کنند. نقش CIO گاهی به مدیر ارشد دانش یا CKO بسط داده می‌شود (مدیری که نه‌تنها با اطلاعات، بلکه با دانش نیز سروکار دارد). همچنین نقش CIO گاهی با مدیر ارشد تکنولوژی یا CTO تعویض می‌شود (مدیر CTO معمولاً بیشتر با توسعه و بهبود نرم‌افزاری و تحقیقات علمی سروکار دارد). 

8. مدیر ارشد طراحی

مدیر ارشد طراحی (به انگلیسی: Chief design officer) از مدیران ارشد اجرایی یک شرکت بشمار می‌آید که به طور معمول مسئولیت نظارت بر همه جنبه های طراحی و نوآوری محصولات و خدمات یک شرکت از جمله طراحی محصول ، طراحی رایانشی، طراحی معماری، طراحی گرافیکی ، طراحی تجربه کاربر ، طراحی صنعتی و طراحی بسته را بر عهده دارد.

9. مدیر ارشد محصول

مدیر ارشد محصول (به انگلیسی: Chief product officer) از مدیران ارشد اجرایی یک شرکت بشمار می‌آید که مسئولیت کلیه عملیات مربوط به محصول را در شرکت برعهده دارد. مدیریت محصول یک فعالیت درون سازمانی است که از پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و بازاریابی برای محصولات یا خدمات تشکیل می‌شود. مدیر محصول همواره دغدغه توسعه محصول و بازاریابی محصول را دارد و این دو فعالیت نهایتاً منجر به افزایش درآمد، افزایش سهم بازار و افزایش حاشیه سود خواهند شد. از طرف دیگر یک مدیر محصول باید در مورد تحلیل بازار، کارایی‌ها و ویژگی‌های محصول مسئولیت‌پذیر باشد. از این رو در ساختارهای سازمانی مختلف بعضاً مدیر محصول یک جایگاه سازمانی مشخص و معین را دارد و به‌طور مستقیم به مدیرعامل گزارش می‌کند.

10. مدیر ارشد محصول

مدیر ارشد مالی (Chief financial officer‎) یا مدیر ارشد مالی و اجرایی  (chief financial and operating officer‎) یک عنوان شرکتی در حوزه دانش مالی است که مسئولیت مدیریت ریسک مالی سازمان یا ابرشرکت را بر عهده دارد. این مدیر مسئول برنامه‌ریزی مالی، نگه‌داری اسناد مالی و همچنین ارائه گزارش مالی به مدیریت بالاتر است. مدیر ارشد مالی معمولاً به مدیر عامل اجرایی و هیئت مدیره گزارش می‌دهد. او وظیفه نظارت بر فعالیت‌های واحد مالی را بر عهده دارد و سخنگوی ارشد مالی سازمان است. مدیر ارشد مالی به‌طور مستقیم با مدیر ارشد عملیات در تمام امور استراتژیک و تاکتیکی در زمینه مدیریت بودجه، تجزیه و تحلیل سود/هزینه، پیش‌بینی نیازها و تضمین منابع مالی جدید، همکاری می‌کند.

11.  مدیر منابع انسانی

مدیر منابع انسانی (Chief human resources officer) یا مدیر ارشد منابع انسانی، از مدیران ارشد اجرایی یک شرکت سهامی به‌شمار می‌آید، که مسئولیت برنامه‌ریزی و اجرای کلیه فعالیت‌ها و خط‌مشی‌های مربوط به کارکنان شرکت را برعهده دارد. مدیر منابع انسانی اغلب در زمینه جذب نیروی انسانی، آموزش کارکنان جدید، مهندسی فرایندهای سازمانی، ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی کارکنان فعالیت می‌نماید. رئیس منابع انسانی یا مدیر منابع انسانی، در بیشتر شرکت‌ها، در بالاترین رتبه مدیریت منابع انسانی قرار دارد و به‌طور مستقیم به مدیرعامل گزارش می‌دهد و اغلب با هیئت مدیره نیز همکاری می‌کند. در بعضی شرکت‌ها مدیر منابع انسانی از اعضای اصلی هیئت مدیره نیز محسوب می‌شود.

12. مدیر عملیات

مدیر عملیات (Chief operating officer) یا مدیر ارشد عملیات (به‌اختصار: COO) یکی از بالاترین مناصب اداری در ساختار سازمانی یک شرکت، سازمان یا ابرشرکت بخصوص موسسات مالی و بانک‌ها است که مسئولیت مدیریت بر کلیه عملیات روزانه شرکت، همچنین ارائه گزارش روزانه به مدیر عامل شرکت را بر عهده دارد. در بعضی سازمان‌ها، مدیر عملیات همزمان ریاست شرکت را نیز بر عهده دارد، که در اینصورت پس از مدیرعامل، بالاترین مقام تصمیم‌گیری را در سیستم، به خود اختصاص خواهد داد. این حالت اغلب در مواقعی که مدیرعامل به صورت همزمان رئیس هیئت مدیره شرکت نیز باشد، مشاهده می‌شود.

13. مدیر ارشد تدارکات

مدیر ارشد تدارکات (Chief procurement officer‎) از مدیران ارشد اجرایی یک شرکت بشمار می‌آید، که مسئولیت تأمین و خریداری تجهیزات، خدمات و کالاهای شرکت و هدایت تیم خرید را بر عهده دارد. مدیریت تدارکات، یکی از فعالیت‌های اصلی و ستادی هر شرکت یا سازمان می‌باشد و مدیری که در رأس آن قرار می‌گیرد، اغلب با تمامی بخش‌های شرکت در ارتباط است، که در عمل، ارتباط شرکت، با تأمین کنندگان خارج از شرکت را برقرار می‌سازد. به‌طور خلاصه هدف اصلی هر مدیر تدارکات، تهیه به موقع کالا، تجهیزات و خدمات برای بخش‌های مختلف و رفع نیاز آن‌ها به منظور دستیابی به اهداف سازمانی می‌باشد. فرایند کاری مدیر ارشد تدارکات راهبری تیم زیرمجموعه خود، برای ایجاد ارتباط با بخش‌های مختلف شرکت، به‌منظور آگاهی از نیازهای آن‌ها به کالا، خدمات و تجهیزات می‌باشد، سپس با جستجوی وسیع در بازار و شناسایی تأمین کنندگان موجود، بهترین آن‌ها از نظر قیمت و کیفیت محصولات را انتخاب می‌کند. در برخی سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ برای انتخاب تأمین‌کننده مورد نظر، مناقصه یا مزایده برپا می‌شود و مسئولیت پیگیری و اجرای کلیه امور، بر عهده مدیر ارشد تدارکات است.

14. مدیر ارشد استراتژی

مدیر ارشد استراتژی (Chief strategy officer‎) یا استراتژیست ارشد، مدیری است که مسئول کمک به مدیر عامل اجرایی برای تدوین، اطلاع‌رسانی، اجرا و حفظ طرح‌های استراتژیک شرکت است. امروزه بسیاری مدیران اجرائی زمان کمتری برای اجرای استراتژی دارند و در عین حال، عدم اطمینان محیطی نیاز به توسعه استراتژی به صورت حرفه‌ای را افزایش می‌دهد. در نتیجه، مدیران اجرائی در دانشگاه‌ها، سازمان‌های ناسودبر و ابرشرکت‌ها در حال ایجاد این سطح مدیریتی هستند. در سال‌های اخیر، محبوبیت استراتژیست‌های ارشد در حال افزایش است که از حضور این مقام در تعداد زیادی از شرکت‌های ایالات متحده (حدود ۵۰ درصد از شرکت‌های S&P500) می‌توان این موضوع را استنباط کرد. مدیر ارشد استراتژی نقشی مشورتی است؛ او بخشی رهبر و بخشی اجراکننده، رویاپرداز با تجربه و یک مدیر اجرایی باتجربه است که اطمینان حاصل می‌کند عملیات شرکت، عناصر استراتژی پشتیبانی می‌کنند. این پیش‌زمینه منحصر به فرد نیازمند تجربه‌های اجرایی گوناگونی است، چرا که او باید هم یک متفکر خلاق و هم یک همکار بانفوذ باشد. استراتژیست‌های ارشد اغلب مدیران اجرایی هستند که پیش از این در چندین شرکت و سازمان به اصطلاح «پیراهن پاره کرده‌اند» تا در نهایت مسئولیت چنین عنوانی را پذیرفته‌اند. برقراری ارتباط و اجرای استراتژی یک شرکت در محیط داخلی و خارجی به طوری که تمام کارکنان، شرکا، تامین‌کنندگان و پیمان‌کاران برنامه‌ریزی استراتژیک سطح شرکت را فهمیده و مسیر رسیدن به اهداف کلی شرکت توسط آن را درک کنند.

15. مدیر ارشد فناوری

مدیر ارشد فناوری (انگلیسی: Chief technology officer‎) یا مدیر ارشد تکنولوژی، یکی از عنوان‌های مدیریت ارشد شرکتی بشمار می‌آید، که وظیفه هدایت، سیاست‌گذاری و راهبری حوزه فناوری، همچنین پیشرفت در تکنولوژی برای توسعه و موفقیت در کسب‌وکار سازمان اجرایی شرکت را برعهده دارد. مدیران ارشد تکنولوژی وظیفه یکپارچه‌سازی فعالیت‌های تکنولوژی محور، با استراتژی کلی سازمان خود را دارند، که نیازمند برقراری روابط با افراد کلیدی شرکت چون مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، مدیران آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و کارشناسان بازاریابی می‌باشد.

16. مدیر ارشد وب

مدیر ارشد وب بالاترین مدیر اجرایی در سطح یک سازمان می‌باشد که مدیریت تمامی سایت‌های اینترنتی و اینترانتی سازمان را به عهده دارد. این مدیر مستقیماً به مدیر عامل گزارش می‌دهد و باید به مباحثی نظیر توسعه فرانت‌اند و بک‌اند، تسط بر یک زبان برنامه‌نویسی متناسب با وب نظیر PHP و بانک‌های اطلاعاتی نظیر SQL آشنایی داشته باشد. مدیر ارشد وب باید دید بسیار وسیعی به کامپیوترها، سیستم‌ها و برنامه‌نویسی داشته باشد، همچنین داشتن دانش نسبی به چندین زبان برنامه نویسی، گرافیک کامپیوتری، طراحی و برنامه‌نویسی خلاقانه از دیگر خصوصیات او می‌باشد. این رده سازمانی همچنین فراتر از یک وبمستر یا حتی توسعه دهنده وب می‌باشد و حضور این مدیر به صورت فیزیکی در سازمان بسیار مهم می‌باشد. این عنوان شغلی همچنین به عنوان یک هدف معتبر توسط توسعه دهندگان وب، دنبال می‌شود. خیلی از کمپانی‌ها مدیر ارشد وب را در اختیار ندارند، زیرا این رده شغلی نیاز به دانش انفرادی موارد بسیاری می‌باشد که بالاتر ذکر شد، به جای آن کمپانی‌ها ممکن است رده‌های دیگر شغلی مثل برنامه‌نویس Front-End ، برنامه‌نویس Back-End ، برنامه‌نویس سرور، وبمستر، طراح وب و گرافیست را جداگانه در اختیار داشته باشد. به‌طور معمول یک مدیر ارشد وب به تمامی عناوینی که ذکر شد تسلط دارد و عهده‌دار مسئولیت‌های بسیار می‌باشد. مسئولیت مدیر ارشد وب بسیار سنگین می‌باشد . البته به اهداف اقتصادی وابسته است. مدیر ارشد وب اصطلاحاً باید در حکومت داری وب استاد باشد و به توسعه اقتصادی کمک کند. این مدیر اجرایی وظایفی نظیر مدیریت استراتژی‌های آنلاین، بودجه‌بندی، مدیریت سیستم و نرم‌افزار، مدیریت هاست، بازاریابی آنلاین، مدیریت ارتباطات آنلاین اقتصادی، تجارت الکترونیک، خدمات آنلاین مشتریان، توسعه کسب و کار، شبکه‌های اجتماعی، توسعه محتوای وب و گردش کار، گرافیک سایت، تجربه کاربری (آنالیز و طراحی)، معماری اطلاعات و داده‌ها، تحلیل وب‌سایت‌ها، امنیت، آرشیوسازی، دسترس‌پذیری، مسائل قانونی (مانند کپی رایت، علائم تجاری، حریم شخصی و مدیریت حقوق دیجیتالی) و آموزش به افراد زیرمجموعه را بر عهده دارد. 

17. مدیر ارشد کیفیت

مدیر کنترل کیفیت (Chief quality officer) از مدیران ارشد اجرایی یک شرکت بشمار می‌آید که کلیه عملیات مربوط به نظارت ، کنترل و بازرسی محصولات به منظور تطابق آن با استانداردهای تعیین شده را بر عهده دارد. این شغل تحت نظارت مستقیم مدیریت شرکت کلیه عملیات مربوط به نظارت ، کنترل و بازرسی محصولات به منظور تطابق آن با استانداردهای تعیین شده را بر عهده دارد.

18. مدیر برنامه‌ریزی

مدیر برنامه‌ریزی (Chief planning officer) از مدیران ارشد اجرایی یک شرکت بشمار می‌آید که مسئولیت امور برنامه‌ریزی و تولید و موجودی مواد را از طریق تعیین ظرفیت تولیدی و میزان سفارش‌های واصله برعهده دارد . همچنین نظارت بر وضعیت انبارها و کنترل موجودی و بهبود مستمر برنامه‌ریزی با توجه به عملکرد واقعی در محدوده مسئولیتهای این شغل است.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 3.7 - رای: 23)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg